De balans wordt gevoed door de uitwisseling die jij en je klant of werkgever met elkaar hebben. De organisatie geeft je inkomen, een plek om je te ontplooien, een gevoel van status, ruimte. Jij geeft je ruimte en tijd aan de organisatie, kennis en kunde, je betrokkenheid, passie, bezieling, creativiteit en integriteit. Deze uitwisseling is continu en altijd aanwezig.
De balans dient er te zijn bij ieder lid van de organisatie. Dit zowel in negatieve als in positieve zin. Er dient balans zijn tussen de elementen. Onevenwichtigheid leidt tot bewegingen in de organisatie om opnieuw evenwicht te vinden. Het systeem gaat dan als het de mogelijkheid krijgt terug in zijn vorige stabiele toestand. De homeostase, zo werken systemen.
Kijk eens naar de balans vanuit een oprichter, eigenaar. Het opstarten van een organisatie kost vaak erg veel energie en tijd. Als oprichter ben je vaak heel veel tijd kwijt aan de eerste fase en sommige van je eerste medewerkers ook. Die kun je dan niet veel salaris geven, maar wellicht wel aandelen in je organisatie. Er dient een goede balans van geven en nemen te zijn om de beweging vanuit onevenwichtigheid teniet te doen.
Balans van geven en nemen is ook heel praktisch. Als jij om 10.00 uur binnenkomt en je gaat om 15.00 uur weg, terwijl alle collega’s van 8.30 uur tot 17.00 uur aan het werk zijn, dan klopt er iets niet, tenzij jij een extra waarde inbrengt die hier niet in te vatten is, en ook als zodanig gezien wordt. Hiertegenover staat dat als jij altijd overwerkt, en de anderen niet, dan klopt het ook niet. Lange termijn overwerken klopt bijna nooit, dan is er iets anders aan de hand. Je hebt hierbij eerst je eigen balans van geven en nemen te voelen en duidelijk te hebben. Vervolgens vertaal je deze balans naar de organisatie waar je (voor) werkt.